Reklamná brožúra je jedným z najefektívnejších spôsobov, ako zaujať potenciálnych klientov. Brožúry patria medzi tlačoviny, ktoré slúžia na prezentáciu produktov alebo služieb vašej spoločnosti. Pre firmy ako cestovné kancelárie, zásielkové služby, banky a pre množstvo ďalších odvetví majú brožúry funkciu hlavného predajného kanálu. Úspešnosť predaja závisí od celkového prevedenia.
Pri tvorbe brožúry si treba uvedomiť, že v mnohých prípadoch ide o väčšie finančné položky, ktoré musia firmy do výroby brožúry investovať, a preto zohrávajú rolu aj mnohé detaily technickej špecifikácie (papier, formát, väzba, povrchová úprava). Aj ich miernou úpravou je možné šetriť finančné prostriedky.
Vytvoriť funkčnú a modernú brožúru, ktorá zasiahne správne publikum a ešte ho aj navedie k činnosti, si vyžaduje poznať možnosti výroby.
1. Bez cieľovej skupiny to nepôjde
Pred tvorbou brožúry treba mať jasne definovaný cieľ, ktorý chcete dosiahnuť a cieľovú skupinu, ktorú chcete brožúrou osloviť. Zdá sa to ako jasné pravidlo, ale stáva sa, že klient pripraví peknú brožúru, ktorá zaručene osloví staršiu generáciu, ale jeho cieľom je osloviť mileniálov. Cieľ a cieľová skupina ovplyvňujú dizajn, využitie špeciálnych efektov, ale aj spôsob distribúcie. A dostávame sa k bodu „účel svätí prostriedky“.
2. Účel brožúry svätí prostriedky na jej vytvorenie
Účelom brožúry je informovať a pomknúť k vykonaniu určitej činnosti. Môže ísť o informácie o produkte alebo službe s cieľom vytvorenia prvého kontaktu. Môže ísť aj o poskytnutie zľavy alebo výhody pri časovo obmedzených ponukách. Brožúrka môže slúžiť aj ako katalóg najpredávanejších produktov s ponukou zľavy pri prvom nákupe. Vzhľadom na účel je dôležité zvoliť správne prostriedky.
V prípade, že je cieľom brožúry vytvoriť s klientom dlhodobú spoluprácu, je možné využiť rôzne spôsoby.
Predstavte si, že sedíte počas dňa v dvoch bankách, prezeráte si brožúru s ponukou investičných produktov a obe banky majú podobné portfólio. Jediným rozdielom je, že v prvej banke majú brožúru na 80-gramovom papieri spojenom spinkovou väzbou a v druhej parciálne polakovanú brožúru zošitú v tvrdých doskách.
Tento príklad môžete aplikovať na akékoľvek konkurenčné prostredie.
Mladomanželia vyberajú biele obkladačky do kúpeľne za 6 eur za meter štvorcový. Obehnú celé mesto a nakoniec ich nájdu. Zaujal ich obchod s brožúrou, ktorá má razbou vyrazené reliéfy jednotlivých obkladačiek. Zdanlivo malý rozdiel môže ovplyvniť rozhodnutie vášho klienta.
Konečný vzhľad brožúry môžeme zušľachtiť napríklad laminom, lakom, razbou, zlatou alebo striebornou fóliou. Možností je viacero a dajú sa s citom skombinovať tak, že z brožúry vytvoria umelecké dielo.
3. Aký papier je na brožúru najvhodnejší?
V prvom rade si treba vybrať materiál. Pri brožúrach je to najčastejšie papier, ale pri viacstranových brožúrach je možná kombinácia s pauzákom, ale aj transparentným plastom. Zároveň je možné kombinovať rôzne gramáže (hrúbky papiera).
V prípade viacstranovej brožúry je lepšie voliť neštruktúrované papiere. Dobrou voľbou je aj recyklovaný papier, ktorý zároveň poukazuje na environmentálne smerovanie firmy do budúcnosti.
Ponuku papierov si môžete pozrieť na nasledujúcom odkaze.
Objednať tlač brožúr:
Tlač brožúr
Pri výbere gramáže chyťte do ruky klasický kancelársky papier, ktorý má okolo 90 gramov a štandardnú vizitku, ktorá má asi 300 gramov. Výber gramáže závisí od typu väzby a od počtu strán. Ak si nie ste istí so 150-gramovým papierom, určite nás kontaktujte a radi vám poradíme.
4. Ako brožúru odlíšiť od konkurencie?
Väčšina ľudí zostane pri výbere formátu, väzby, papiera a zvyšný čas a finančné prostriedky investuje do tvorby obsahu a samotnej tlače. Ak patríte medzi tých, pre ktorých je brožúra hlavným predajným kanálom, je na mieste zvážiť možnosti zušľachtenia.
Laminovanie | využíva sa na ochranu a zvýraznenie tlače na obálke. |
Parciálny UV lak | parciálne polakované časti sa viac lesknú a sú rozoznateľné na dotyk. |
Parciálna fólia | zlaté alebo strieborné metalické časti na obálke alebo jednotlivých stranách. |
Metalické farby | priama potlač metalickými farbami. (Metalické farby vidno najlepšie na väčších plochách, sú nerozoznateľné vo fontoch.) |
Tlač bielou | tlač na transparentný materiál alebo farebné papiere. Biela slúži ako podklad alebo ako samostatná farba. |
Oblé rožky alebo tvarový výrez | brožúra s oblými rožkami pôsobí príjemne na pohľad. |
Slepotlač - razba | do papiera sa vyrazí logo alebo reliéf, ktorý je rozoznateľný na dotyk. |
5. Dizajnujeme na konkrétny formát
Predtým, ako otvoríme InDesign, Illustrator, Corell alebo akýkoľvek softvér na grafickú úpravu brožúr, je potrebné poznať finálny rozmer. Brožúry sa štandardne tlačia v rozmeroch od A6 do A4. V prípade tlače na väčší alebo neštandardný rozmer si treba dopredu zistiť, či tlačiareň disponuje takouto možnosťou. V Typocone máme stroje na malý aj veľký formát a sme schopní pokryť aj netradičné požiadavky.
Pri výbere správneho formátu treba využiť všetky informácie, ktoré máte. Odhadovaný počet strán, grafika, množstvo textu a spôsob využitia sú dobrými vodítkami. Uvažujte aj o tom, ako bude klient s brožúrou narábať. Ak pri listovní brožúrou bude sedieť, je možné zvoliť väčší formát. Ak podávate klientovi brožúru do ruky, prispôsobte tomu veľkosť aj váhu.
6. Typ väzby vzhľadom na počet strán a gramáž papiera
Vzhľadom na požadovaný počet strán a gramáž papiera je možné stanoviť, aký typ väzby je pre konkrétnu brožúru najvhodnejší. Pod brožúrou si môžeme predstaviť poskladaný leták, ktorý nám niekto v meste strčí do ruky, ale aj šitú zviazanú hrubú knižku s tvrdými doskami. V tabuľke nižšie uvádzam typy väzieb od tej najjednoduchšej. Počet strán je len orientačný, nakoľko je rozdiel, či na brožúru použijete 100 alebo 250-gramový papier. Ako príklad budeme používať najobľúbenejší 135-gramový lesklý papier.
Typ väzby | Skladaný leták | Hrebeňová | V1 (spinky) | V2 (Lepená PUR) | V8 (Šitá knižná) |
Počet strán | 1 | - | 2 - 80 strán (20 listov) | 20 - 80 strán | 30 - 500+ strán |
Min. hrúbka chrbátika | - | - | - | 2 mm | 3 mm |
Max. hrúbka chrbátika | - | 30 mm | - | 40 mm | 50 mm |
Iné | 8 spôsobov skladania | 3-cm chrbátik v hrebeni sa ťažšie pretáča | Spinky môžu byť aj s očkom na založenie do šanóna | PUR lepidlo je prakticky neroztrhnuteľné
|
Zložky po 4 listoch |
7. Obsah brožúry
Bez ohľadu na kreatívne prevedenie existuje niekoľko základných bodov, čo by mala, resp. mohla reklamná brožúra obsahovať.
- Logo, názov spoločnosti – logo spoločnosti alebo združenia je nutné na vytvorenie asociácie.
- Nadpisy – každú sekciu je potrebné odlíšiť nadpisom a naviesť tak čitateľa na obsah.
- Odstavce textu – texty v brožúrach odsádzame do odstavcov, paragrafov, stĺpcov, alebo ako popisy k obrázkom
- Zoznamy, tabuľky, grafy – v prípade brožúry, do ktorej vkladáme informácie vyžadujúce grafy a rozdelenia, je možné vytvoriť ucelený štýl pomocou infografiky.
- Obrázky – jeden centrálny alebo viacero malých voľne rozložených, prípadne orámovaných. Na zapamätanie si obrázku nám stačí krátky pohľad.
- Výzva na akciu – brožúra bez výzvy na akciu stráca svoj zmysel. Čoraz viac predajní do svojich katalógov vkladá výzvy na akciu, aby nasmerovali svojich zákazníkov.
- Kontaktné informácie – v závere brožúry treba uviesť podrobné kontaktné informácie s odkazom na vašu stránku a sociálne siete.
8. Moderný dizajn - čo to je?
Dizajn a text na brožúre by sa mali prepájať a nenásilným spôsobom poskytovať informácie.
9. Fotografia a jej rozlíšenie
Pri výbere, fotografovaní, alebo následnej úprave fotografií je obrovskou výhodou vedieť základné parametre o dizajne brožúry. Rovnako to platí aj v prípade, že už máte k dispozícii fotografie a dolaďujete dizajn, farebnosť a rozmery ostatných prvkov podľa nich. Dôležité je, aby fotografie mali dostatočné rozlíšenie aspoň 300 DPI.
10. Gramatika moja milovaná
Všetko je hotové, vytlačených 1000 kusov, s nadšením otvárate prvý a na druhej strane v slove „investovať“ svieti „Y“. U nás v tlačiarni zachytíme množstvo preklepov ešte pred tlačou, ale Ynvestovať do odbornej korektúry sa určite oplatí.
Tipy na záver
Brožúry by nemali byť len pohodené na stole. Je lepšie použiť držiak z plexiskla alebo brúseného hliníka. Vo finále rozhodujú maličkosti a klienti, ktorí ocenia vašu snahu, sú zároveň aj klientmi, s ktorými radi nadviažete dlhodobú spoluprácu.
V prípade distribúcie brožúr k finálnym klientom vám vieme zabezpečiť posielanie vo vašom mene poštou alebo kuriérom.
Príprava dizajnu brožúry, jej samotná tlač s pridaním špeciálnych efektov je fascinujúca, nakoľko sa do malého priestoru brožúry usilujeme vtesnať to najlepšie čo ponúkame. Cenu za jednotlivé nastavenia pri tlači brožúr sa dozviete v nasledujúcom odkaze.
Tlač brožúr
Typocon vás ľúbi!
A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!