-
Leto 1991
Ako to celé začalo?
Túžba po samostatnosti, odvaha a priateľstvo.
V lete v roku 1991 u Mamuta sedeli traja priatelia.
Jozef Šafár vyštudovaný geodet a kartograf, ktorý mal za sebou už 10 rokov skúseností v kartografickom podniku. Jozef sa podieľal na zriadení prvej tlačiarne cenín na Slovensku, akciovej spoločnosti Prompt. Bol spoluautorom projektu na zabezpečenie technologického a softvérového riešenia výroby v spoločnosti a stal sa jej prvým riaditeľom. Tlačiareň cenín navrhovala dizajn, projektovala ochranné prvky a tlačila rôzne druhy cenín - akcie, vkladné knižky, kolky, tlačivá pre štátne inštitúcie a podobne. Jednou z prvých väčších zákaziek bol grafický návrh prvých slovenských pasov a spolupráca pri realizácii ich tlače v zahraničí.
Ladislav Ledényi vyštudoval vodné stavby na STU, kde sa prvý krát stretol s programovaním. Fascinovaný prichádzajúcou technologickou revolúciou kúpil počítač atari za všetky peniaze a doma na ruskom televízore programoval od rána do večera. Navyše sa zamestnal v SHMU, kde mal možnosť hodinu denne programovať na počítači. Počas stretnutia na pive už bol zamestaný na Kartografickom ústave kde pracoval na digitalizácií máp.
Peter Švantner spolu s Ivanom Jurkovičom (bol tiež majiteľom Typoconu) pracovali vo vydavateľstve Obzor. Peter pred tým pracoval v ústave technickej kibernetiky (SAV), kde rovnako ako Laco zbieral skúsenosti s nastupujúcou počítačovou revolúciou. Aby toho nebolo málo, brigádoval aj vo firme Artex, ktorá ako jedna z prvých využívala Macintoshe. Množstvo skúsenosti neskôr naplno preniesol do svojej firmy.
Na stretnutie prišiel Laco s nápadom na založenie firmy. Návrh spočíval vo vytvorení grafického štúdia, ktoré by vyrábalo layouty, zalamovalo časopisy a scanovalo fotografie. -
o tri pivá neskôr
Ako vznikol názov?
Skvelý nápad potrebuje skvelý názov
Počas stretnutia prišla reč aj na názov firmy. Jozef navrhol FOTO-CON. Foto ako fotografia a CON ako koncovka, ktorá sa bežne využíva v kruhu sci-fi fajnšmekrov (COMICON). Znieť to znelo ale nebolo z toho na prvý pohľad jasné, že sa jedná o Typografiu (grafická úprava tlačených dokumentov).
Nezachovala sa informácia pri ktorom pive sa im to podarilo spojiť. Každopádne zo slov fotoCON a TYPOgrafia mohli vzniknú už len dva názvy: TYPOCON, alebo FOTOGRAFIA. Fotografia už bola obsadená a tak bolo rozhodnuté. -
3. Október 1991
Oficiálny dátum vzniku
Na úrade zaregistrovaná firma Typocon spol, s.r.o
"Typocon spol. s.r.o. vznikla s prvotným zameraním na grafický dizajn, spracovanie digitálnych dát, prípravu tlačových podkladov a vydavateľskú činnosť. Zameriavala sa najmä na počítačovú sadzbu a zalomenie kníh, časopisov a firemných tlačovín vrátane skenovania (digitalizáciou) podkladov. “ -
28. 1993 december
Typocon ako grafické štúdio
Kúpa prvého scanneru
Dva dni pred silvestrom Laco s Petrom sadli do auta a vyrazili smer Nemecko. Neustála rastúca potreba scanovania fotografií prirodzene výustila do kúpy prvého scanneru Dainnipon screen.
Najväčšími odberateľmi boli v tom čase reklamné agentúry, knižné vydavateľstvá (Slovart, Mapa Slovakia plus, Jaga group, Media Svatava, Príroda), časopisecké vydavateľstvá (napr. Živena, Mediage - časopisy Interiér/Exteriér, Miau, Markíza, Slovenka, Štýl bývania), vydavateľstvá umeleckých katalógov a časopisov (Slovenská výtvarná únia – časopis Výtvarný život; Slovenské centrum dizajnu - časopis DESIGNUM, Slovenská národná galéria, Galéria mesta Bratislavy) tlačoviny veľkých firiem - napr. Volkswagen, Hydrostav, Výskumný ústav zváračský, obchodné prevádzky a podobne. -
1996
Typocon ako vydavateľstvo
scanner Heidelberg hell LinoTipe s3800 B2
Kapacita prvého scanneru nepostačovala. Množstvo fotografií sa nosilo do vydavateľstva Pravda, kde ich scanoval Karol Dbilický. Robiť v Pravde a scanovať prevažne pre Typocon prestávalo mať zmysel. Karol vstupuje ako spoločník do Typoconu a scanovanie sa rozbieha naplno.
V tom čase už v Typocone pracuje 6 scaneristov na 3 smeny. Typocon je schopný graficky pripraviť viac ako 20 časopisov mesačne.
“Vo vydavateľskej činnosti sa firma Typocon špecializovala na vydávanie autorských katalógov, umeleckých monografií, publikácií pre regionálne kultúrne organizácie, katalógy projektov mimovládnych organizácií a tematických máp Slovenska na propagáciu cestovného ruchu." -
1997
Typocon sa stáva značkou kvality
Zaregistrovaná ochranná značka.
V Typocone sa neustále zvyšuje odbornosť a nekompromisne sa tlačí na dodržiavanie kvality.
Do Typoconu vstupuje Martina Sabová, ktorá sa o pár rokov stáva jednou z najznámejších tvári v polygrafickom prostredí. Svojou vlúdnosťou a odbornosťou posúva Typocon bližšie ku koncovému zákazníkovi a trvale tak ovplyvňuje smerovanie firmy. -
1998 - 2000
Grafické štúdio rastie.
Vo firme vládne tvorivý chaos.
Za každým z množstva Macintoshov sedia aj traja ľudia naraz. Pracuje sa 7 dni v týždni na 3 smeny. Hotové layouty sa niekoľkokrát za deň nosia do tlačiarní.
Logickým krokom je preto kúpa prvých laserových a inkjetových tlačových strojov.
-
2000
Doba digitálnych fotoaparátov
a výzvy s tým spojené.
S nástupom digitalizácie pozvoľna ubúda potreba scanovania. Typocon sa v predstihu pripravuje a do strojového parku pridáva stroje na tlač malých aj veľkých formátov. Typocon tak rozširuje pole pôsobnosti a uzatvára výrobný kruh od prijatia objednávky až po jej vytlačenie.
-
2001
Typocon je online
Typocon sa zviditeľnuje v online priestore.
Tomáš Ledényi vytvoril prvú online stránku a Typocon tak získava doménu www.typocon.sk, ktorú používa dodnes. Tomáš spropagoval Typocon vo svojich začiatkoch na internete.
-
2002
Typocon priberá – ofsetová cesta
osvitka na platne CTPko Herkules
Objednávok na prípravu dát pre ofsetovú tlač pribúdalo a prirodzene to vyústilo do kúpy stroja na osvit platní. V Typocone sa osvitovalo 14 rokov v priemere 400 platní za deň. -
2004
Indigo 3050 – digitálna cesta
Prvé Indigo na Slovensku práve v Typocone
V roku 2004 bola na výstave predstavená revolúcia v digitálnej tlači - Indigo 3050. Kopírovacie atramentové stroje nedokázali kvalitou konkurovať novej technológii electroinkov. Laco zachytil prichádzajúci trend a Typocon sa stal prvou tlačiarňou s Indigom na Slovensku.
Indigo tlač je výraz, ktorý sa dodnes používa na vyjadrenie digitálnej tlače s najvyššou kvalitou. -
2005
Online kalkulácia ceny
Typocon je prvou online tlačiarňou na Slovensku s kalkuláciou ceny na internete. -
2009
Typocon sa rozširuje – veľkoformátová tlač
swissQOrint Oryx
Priestory vo zváračskom ústave začínajú byť tesné a Typocon sa sťahuje do nových priestorov na Račianskej 66.
Peter si posledný deň na výstave všíma švajčiarku firmu swissQprint. Typocon od nich kupuje Oryx a v nových priestoroch otvára novú kapitolu veľkoformátovej tlače. -
2012
Typocon zrýchľuje - Indigo 5600
Svet digitálnej tlače sa začína neúprosne zrýchlovať. Reakciou na to je kúpa ďalšieho Indiga. Indigo 3050 dostáva na pomoc svojho mladšieho brata Indigo 5600. -
2013
Nový web
Meníme spôsob online nákupu tlačovín.
Asi najvýraznejšou zmenou v Typocone bolo zavedenie nového objednávkového systému, ktorý zohľadnil všetky doterajšie inovácie. Online kalkulácia cien a tvorba objednávok online sa stala štandarným spôsobom nákupu.
-
2018
Inovujeme vozový park na všetkých frontoch.
Indigo 7900 a SwissQPrint Nyala
-
1. Januára 2019
Typocon ako súčasť 21. Storočia.
Spustenie webu na ktorom sa aktuálne nachádzate.
Posledná verzia stránky www.typocon.sk posunula objednávkový systém na plnohodnotný eshop s možnosťou platby online.
Typocon má za sebou 28 rokov dlhú históriu. Prežil nástup technológií pri ktorých musel viac krát rozširovať alebo meniť svoju činnosť. V súčasnosti máme v maloformátovej aj veľkoformátovej tlači najmodernejšie dostupné technológie a zabezpečujeme kompletnú výrobu reklamy a tlačovín. Zároveň investujeme množstvo času do vývoja online služieb. Tešíme sa na ďalší rok s Vami :) -
Leto 2019
Rozširujeme priestory
Nové výzvy spojené s covidom.
Investovať do vývoja eshopového riešenia sa ukázalo ako správna cesta. Rýchly prechod na online nákup tlačovín, spojený so šírením koronavírusu, vytvoril výzvy spojené s rozširovaním skladových zásob a expedovaním zásielok kuriérskymi službami.
Typocon sa rozširuje o nové skladové priestory. -
August 2021
Nový online editor
Inovácia v online priestore.
Usilovne sme pracovali na vylepšení online služieb. Jedným z výsledkov je kompletne nový online editor na obrazy a fotokalendáre. Viac v článku ako vytvoriť fotokalendár.
-
September 2021
Nové mašiny na kalendáre
Výroba a online musia ísť spolu. Rozširujeme súčasný arzenál o nové poloautomaty na výrobu kalendárových väzieb.
-
3. Október 2021
30. výročie vzniku
Oslavujeme okrúhlicu.
Október 2021 je pre Typocon špeciálny. Oslavujeme 30 narodeniny od založenia spoločnosti. Za 30 rokov sa u nás prestriedalo množstvo neskutočne šikovných ľudí na ktorých často spomíname. Zároveň sa tešíme z mixu nových ľudí a tých ktorí stáli pri zakladaní spoločnosti. Dakujeme aj vám klientom za úžasnú spoluprácu počas celého obdobia.
Tešíme sa na ďalších 30!
Typocon vás ľúbi!
A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!