Chyba č.1 Všetky papiere vyzerajú rovnako
Ak si neviete poradiť s výberom papiera, je dobré si uvedomiť, z akej vzdialenosti sa budete na daný produkt pozerať. Ak by ste prišli k nám do Typoconu a pozreli by ste sa na regály s papierom, tak by ste mali pocit, že máme jeden druh papiera na všetko. Na vizitku sa ale pozeráme zblízka. Štruktúru papiera vtedy vnímame zreteľnejšie.
Na tieto papiere tlačíme vizitky najčastejšie:
- Novatech Silk 300 – 350 g,
- Splendorgel 300, 340, 400 g,
- Nettuno Artico 280 g,
- Novatech Glossy 300 g,
- Snow Tela 280 g,
- Snow White 300 g.
V Typocone máme papier na vizitky rozdelený do 6 kategórií.
Chyba č.2 Gramáž resp. hrúbka papiera nie je podstatná
Gramáž vyjadruje, koľko gramov váži m² papiera. Často sa vyjadrenie gramáže používa ako ekvivalent hrúbky papiera. Zjednodušene, čím vyššia gramáž, tým hrubší papier. Pre porovnanie, kancelársky papier do tlačiarní má 80 – 90 g. Na letáky s lomom sa využíva papier s gramážou 115-200 g. Nad 200 g zvykneme tlačiť pozvánky a oznámenia. Nad 300 g sú to vizitky a krabičky.
Vizitky s nižšou gramážou (300 g) sa zvyknú rýchlejšie pokrčiť, prípadne znížená hustota vlákien papiera nezabezpečí dostatočnú odolnosť okrajov. Horná hranica gramáže sa neustále posúva. S príchodom vrstvených vizitiek Multiloft je možné bez problémov dosiahnuť gramáž nad 900 g. Ale väčšina vizitiek sa stále drží v rozmedzí 300 – 400 gramov.
Chyba č.3 Každý papier je možné laminovať
Laminácia je proces, keď sa na papier pod vysokým tlakom a teplom nanesie tenký film. Lamino zvyšuje odolnosť vizitky a zároveň vytvára matný alebo lesklý povrch. Možno laminovať iba hladké neštruktúrované papiere. Pri laminácii štruktúrovaného papiera dochádza k vzniku bubliniek pod laminom.
Chyba č.4 Voľba papiera nezávisí od pripravenej grafiky
Predstavte si, že grafik pripraví pre vás nádhernú vizitku s horizontálnym dizajnom a my ju vytlačíme na štruktúrovaný papier s výraznými vláknami uloženými vertikálne. Výsledok bude károvaná vizitka a reklamácia neželaného efektu.
Tie najkrajšie vizitky sú väčšinou tie, pri ktorých sa grafika a štruktúra navzájom dopĺňajú. Pravidlom pri tvorbe dizajnu môže byť, že čím je zložitejšia grafika, tým by mala byť štruktúra papiera menej výrazná a naopak.
Ideálne je oboznámiť sa s ponukou papierov ešte pred tvorbou grafiky. Ak si vyberiete na vizitku grafický farebný papier, vyhnete sa neskôr potrebe zmeny farebnosti tlače aby boli texty dostatočne čitateľné.
Niekoľko tipov na záver
Preto sa oplatí objednávať násobky počtu kusov.
Online kalkulačka ceny pre tlač vizitiek
Typocon vás ľúbi!
A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!