Funkčná propagácia firmy sa nezaobíde bez štýlových a kvalitne vytlačených letákov. Letáky sú najpopulárnejší spôsob tlačenej propagácie v súčasnosti. Vyrobiť leták nie je zložité ale je potrebné dodržať niekoľko pravidiel. Tento článok slúži pre začínajúcich tvorcov, ale aj pokročilých dizajnérov, ktorí vytvárajú leták po prvý krát. Ak máte hotový dizajn a potrebujete sa zorientovať v parametroch pri objednaní, pokojne preskočte na časť vyplnenie formulára.
Proces výroby letákov od návrhu po objednanie.
Na návrh dizajnu letáku u nás v Typocone používame softvér Adobe Indesign. Leták je možné vytvoriť aj pomocou iných softvérov napríklad Adobe Illustrator, Photoshop, alebo CorelDraw. V prípade, že nedisponujete grafickým softvérom, radi vám s návrhom pomôžeme. V takom prípade je potrebné mať aspoň ujasnenú predstavu o približnom rozvrhnutí jednotlivých častí obsiahnutých v letáku, ako napríklad texty, obrázky a použité farby.
Pre inšpiráciu si môžete pozrieť nasledujúce zaujímavé dizajny letákov:
Technické požiadavky na tlačové dáta
Pri tvorbe dizajnu letáku je potrebné dodržiavať 4 pravidlá, tak aby bolo možné výstupné dáta bez problémov vytlačiť.
1. Rozlíšenie – 300 DPI
Obrázky na internete zvyčajne majú rozlíšenie 72 dpi (DPI = dot per inch. bodov na palec). Pre kvalitnú digitálnu tlač je potrebné aby obrázky mali minimálne 300 DPI. Pri vytváraní dokumentu je potrebné špecifikovať rozlíšenie. V prípade, že neskôr do vášho návrhu letáku pridáte obrázok s nižším dpi, podľa veľkosti zobrazenia uvidíte, či je vhodný.
2. Spadávka – 3 mm
Spadávka je zóna, ktorá sa pridáva zámerne po okrajoch grafiky. Spadávka môže byť rôzne veľká. V Typocone odporúčame aby spadávka mala 3 mm. Grafika, ktorá je navrhnutá až po okraj letáku tak presiahne finálny rozmer o 3 mm na každú stranu. V prípade, že by grafika nemala presah, pri finálnom oreze by sa mohlo stať, že by ste na letáku videli tenké biele nepotlačené linky papiera.
Spadávku si jednoducho nastavíte pri vytváraní dokumentu v grafickom softvéri.
Pri vkladaní textov a iných prvkov je potrebné dodržiavať neutrálnu zónu. Tú zvykneme takisto odsadzovať od okraja o 3 mm, ale smerom do vnútra tlačoviny. Neutrálna zóna takisto chráni text a obrázky od toho, aby sa z nich neodrezalo pri finálnom oreze.
Neutrálnu zónu si môžete v programe vytvoriť pomocou funkcie pravítka v programoch Adobe, alebo pomocou okrajov (margins) pri vytváraní dokumentu ako vidíte na obrázku vyššie.
3. Farebný model – CMYK
Na internete sa používa farebný model RGB. Ten ale nie je vhodný pre tlač. Na tlač bol vytvorený model CMYK, ktorý je zložený zo štyroch farieb. Cyan – tyrkysová. Magenta – purpurová, Yellow – žltá, Key – kľúčová farba: čierna. Čierna farba bola pridaná práve kvôli výraznejšiemu čiernemu efektu.
Farebný model je ďaľší vstupný parameter zadávaný pri vytváraní nového dokumentu.
4. Výstupný formát – PDF
Výstupný formát tlačového dokumetu je PDF. Ak máte hotový dizajn letáku je potrebné ho správne vyexportovať. Pri exportovaní do formátu PDF je možnosť pridať orezové značky. Najdôležitejšie je skontrolovať či sa do exportu pridala aj spadávka a či máte nastavený výstupný model CMYK.
Dizajn letáku
Nastaviť správne parametre dokumentu je jedna vec, ale vytvoriť štýlový leták už vyžaduje kreativitu. Na začiatok si treba pripraviť všetky texty a obrázky, ktoré sa na letáku budú nachádzať. Následne sa z obrázkov môže vybrať najčastejšie sa vyskytujúca farba. Aby leták pôsobil jednotne je dobré si vytvoriť paletu farieb, ktorá sa následne použije pri navrhovaní jednotlivých častí letáku. Veľmi často sa v poslednej dobe používa paleta farieb vychádzajúca z material dizajnu, z ktorého je tvorené rozhranie android zariadení.
Paleta môže vyzerať napríklad takto:
Pomocou palety farieb určíme, ktorú farbu budeme používať na texty, nadpisy, na zvýraznenie prvku alebo oddelovanie častí návrhu letáku.
Stále viac sledujeme trend spájania grafických návrhov z internetových stránok, mobilných aplikácií a tlačených produktov. V kurze sú preto pozadia tvorené jednou fotku a geometrické tvary odsadené od seba do rôznych rovín s pomocou jemných tieňov.
Ako správne vyplniť formulár?
Formulár na tvorbu letákov, ktorý ponúka Typocon, je rozdelený do 5 častí.
Štandardné nastavenie formulára zodpovedá najčastejšie zvoleným možnostiam pri tlači letákov.
1. Počet kusov a rozmery
Náklad predstavuje finálny počet kusov letákov, ktoré vám odovzdáme do rúk. Väčšinou je to o pár kusov viac, ktoré sa tlačia pre účely nastavenia strojov a ako náhrada, ak by sa niektorý z letákov v procese výroby poškodil.
Formát je finálny rozmer, na ktorý bude leták orezaný. Ak si zvolíte formát A4 a v časti Dokončovanie – Lom zvolíte napríklad „Z-sklad“, leták bude mať po roztvorení rozmer A4 a bude rozdelený do troch rovnakých stĺpcov.
Šírka a výška – V prípade, že formulár neobsahuje požadovaný formát, je možné špecifikovať presné rozmery letáku v milimetroch.
2. Výber papiera
Papier – Jednoznačnou voľbou pri výbere papiera na letáky je Novatech Silk (natieraný matný) alebo Novatech Glossy (natieraný lesklý).
Gramáž – Letáky sa tlačia na papier s gramážou v rozmedzí 115-250 g/m2. Čím vyššia gramáž, tým leták pôsobí luxusnejšie. Ak si neviete vybrať, predstavte si, že obyčajný kancelársky papier má gramáž 90g a tradičná vizitka 300g.
V prípade jednostrannej tlače je možné zvoliť nižšiu gramáž. Ak sa chcete vyhnúť presvitaniu pri obojstrannej tlači odporúčame zvoliť gramáž 135 a viac.
3. Koľko farieb treba na tlač
Najštandardnejšie sa na letáky využíva obojstranná farebná tlač 4 + 4.
Farebnosť vyjadruje počet farieb z modelu CMYK použitých na prednej a zadnej strane. V prípade, že je leták potlačený z oboch strán farebne, farebnosť je 4 + 4. V prípade jednostranne potlačeného letáku to bude 4 + 0. Ak bude jedna strana potlačená farebne a na druhej bude len čisto čierny text, farebnosť vyjadríme ako 4 + 1. Nakoniec ak pôjde len o tlač jednou farbou, napriklad čiernou-jednostranne, farebnosť bude 1 + 0.
Náš tip: Farebnú grafiku je možné vytvárať napríklad iba z dvoch alebo troch farieb a tak ušetriť pri veľkom náklade.
4. Špeciálne efekty
Ak chcete z letáku vytiahnuť maximum, je možné ho parciálne polakovať. Lesknúce sa logo alebo nadpis, pri dotyku vystupujúce z hárku, vytvára z letáku dojem luxusného darčeka.
Tlač bielou – tento efekt sa používa najviac pri transparentných alebo farebných materiáloch. Ak bielu farbu nahrádza prirodzená farba papiera, tak sa tento efekt nepoužíva.
5. Dokončovanie
Personalizácia – letáky je možné personalizovať ak ich posielate poštou jednotlivým zákazníkom. Personalizovaný leták má rozhodne väčšiu mieru spätnej odozvy. Personalizovať je možné oslovenie, ale aj obrázok. Pri vytváraní personalizovaných dát stačí pripraviť iba jednu verziu letáku a dáta (mená, obrázky) priložiť ako excelovský súbor s údajmi zoradenými v stĺpcoch.
Laminácia – veľmi obľúbená voľba, ktorá tiež pridá letáku na exkluzivite, a navyše chráni tlač pred poškodením.
Lom – letáky je možné rôznym spôsobom poskladať. Najčastejšie sa používa dopisný lom alebo Z-sklad. Leták je tak rozdelený do troch rovnakých častí. Pri tvorbe dizajnu je potrebná predstavivosť, aby po poskladaní letáku bola každá jeho časť na správnom mieste.
Orez – v rámci dokončovania je štandardne prednastavený orez na požadovaný formát.
Zaoblenie rožkov, enkapsulácia a perforácia – letákom je možné zaobliť rožky, prípadne ich enkapsulovať, aby prežili aj dobu ľadovú. Ak leták zároveń slúži ako trhací papier s kontaktnými údajmi, je možné ho naperforovať.
Po správnom vyplnení formulára je potrebné pridať tlačové súbory, prípadne poznámku s neštandardnou požiadavkou a vložiť do košíka. Ostatné kroky sú už štandardné ako v akomkoľvek inom eshope.
V prípade, že ste niekde spravili chybu, alebo ste formulár zle vyplnili ozveme sa vám, a spolu to vyriešime. Ak si chcete overiť správnosť vytlačených dát, môžeme vám vytlačiť vzorku na schválenie, ktorú si prídete k nám do Typoconu pozrieť, alebo ju ku vám pošleme kuriérom.
Letáky štandardne doručujeme do 3 pracovných dní. V prípade urgentnej potreby vieme letáky dodať aj do 24 hodín.
Objednať tlač letákov tu:
Tlač letákov
Typocon vás ľúbi!
A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!