• Obchod
  • /
  • Blog
  • /
  • Tlač výročnej správy: Prezentujte firemné úspechy na úrovni

Tlač výročnej správy: Prezentujte firemné úspechy na úrovni

Ivan Ledenyi
14.1.2020 7:35:12
  • výročné správy

Cieľom tohto článku je vniesť trochu poznania a inšpirácie do sveta tvorby výročnej správy. V prípade, že hľadáte odpoveď na niektorú z nasledujúcich otázok, má pre vás zmysel čítať ďalej.

  • Čo to je výročná správa?
  • Čo by mala výročná správa obsahovať?
  • Grafická príprava výročnej správy
  • Z akých väzieb si môžeme vybrať? Prečo by sme mali na jej obálku použiť lesklé/matné lamino?
  • Aký je odporúčaný formát?
  • Aké sú možnosti pri výbere papiera?
  • Aké sú možnosti jej tlače?
  • Na čo by sme nemali zabudnúť?

Čo to je výročná správa?

Výročná správa je jedným z kľúčových firemných dokumentov, ktoré prezentujú úroveň spoločnosti. Len málo výtlačkov hovorí viac o odbornosti a postupe podnikania.
Výročné správy zahŕňajú záznamy, ktoré informujú o činnosti spoločnosti za posledný rok. Ich účelom je zverejniť informácie týkajúce sa finančnej výkonnosti. Od verejne obchodovaných spoločností sa vyžaduje, aby vypracovávali výročné a niekedy aj štvrťročné správy.
Výročné správy sú tiež prostriedkom na prilákanie investorov. Väčšina malých podnikov sa venuje ďalšiemu financovaniu a rozširovaniu a elegantná výročná správa môže byť rozdielom medzi získaním alebo nezískaním investora.
Pre malé podniky môže byť sledovanie financií a peňažných tokov vynikajúcim ukazovateľom oblastí, ktoré sú nad alebo pod úrovňou výkonnosti. Výročná správa jednoduchým, ale účinným spôsobom zdôrazňuje pozitívne aspekty minulého roka.

Čo by mala výročná správa obsahovať?

Výročná správa obsahuje podľa § 20 ods. 1 ZÚ účtovnú závierku za účtovné obdobie, za ktoré sa vyhotovuje a správu audítora k tejto účtovnej závierke. Informácie sa poskytujú vo forme vyváženej a obsiahlej analýzy stavu a prognózy vývoja a obsahujú dôležité finančné a nefinančné ukazovatele, vrátane informácie o vplyve činnosti ÚJ na životné prostredie a na zamestnanosť, s poukázaním na príslušné údaje uvedené v účtovnej závierke.

Výročná správa má obsahovať informácie o:

  • vývoji ÚJ, o stave, v ktorom sa nachádza, o významných rizikách a neistotách, ktorým je ÚJ vystavená
  • udalostiach osobitného významu, ktoré nastali po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa
  • predpokladanom budúcom vývoji činnosti ÚJ
  • nákladoch na činnosť v oblasti výskumu a vývoja
  • nadobudnutí vlastných akcií, dočasných listov, obchodných podielov a akcií, dočasných listov a obchodných podielov materskej účtovnej jednotky podľa § 22 ZÚ
  • návrhu na rozdelenie zisku alebo vyrovnanie straty
  • údajoch požadovaných podľa osobitných predpisov
  • o tom, či ÚJ má organizačnú zložku v zahraničí.
Z dokumentu manuál na vypracovanie výročných správ z ministerstva vnútra vyplýva, že by mala výročná správa obsahovať nasledujúce body:

Identifikácia organizácie

  • Logo
  • Názov organizácie
  • Sídlo organizácie
  • Údaje o zahraničných zložkách podniku
  • Rezort / zriaďovateľ
  • Kontakt: tel.
  • Forma hospodárenia
  • Riaditeľ
  • Členovia vedenia organizácie
  • Hlavné činnosti

Poslanie a strednodobý výhľad organizácie

  • Opis predpokladaného vývoja spoločnosti
  • Smerovanie a vízia
  • Zahrnutie aktuálnych tém a ich aplikácia (Ekológia, udržateľnosť, zvyšovanie kvality pracovného prostredia, zvyšovanie kvality života)

Kontrakt organizácie s ústredným orgánom a jeho plnenie

  • Kontrakt určuje ciele a úlohy, ktoré má organizácia plniť
  • Boli úlohy stanovené kontraktom realizované?
  • Bol dodržaný stanovený čas a kvalita
  • Aké finančné prostriedky boli použité na plnenie kontraktom stanovených aktivít?
  • Ak nebol kontrakt dodržaný tak v akých oblastiach a čo bolo príčinou?

Činnosti / produkty organizácie a ich náklady

  • Stručný prehľad prehľad ponúkaných služieb a produktov organizácie
  • Prehľad nových produktov, resp. služieb zaradených do podnikateľskej činnosti
  • Priradenie nákladov k jednotlivým činnostiam

Rozpočet organizácie

  • Náklady na bežnú činnosť
  • Náklady na oblasť výskumu a vývoja
  • Nadobudnuté akcie, dočasné listy a obchodné podiely v danom roku
  • Návrhy na rozdelenie zisku alebo vyrovnanie straty

Personálne otázky

  • Počet zamestnancov
  • Organizačná štruktúra
  • Vzdelávacie aktivity, školenia
  • Plány na prijímanie nových zamestnancov

Ciele a prehľad ich plnenia

  • Stanovenie priorít a cieľov a ich plnenie
  • Kvantitatívne merateľné parametre (zvýšenie tržieb z konkrétnej služby)
  • Kvalitatívne ciele (zvyšovanie kvality objednaných služieb)

Hodnotenie a analýza vývoja organizácie v danom roku

  • Stav, v ktorom sa podnik nachádza. Podniková sebareflexia
  • Významné neistoty a riziká z interného a externého prostredia
  • Udalosti osobitého významu, ktoré sa udiali v danom roku

Hlavné skupiny užívateľov výstupov organizácie

  • Okruh fyzických a právnických osôb, ktoré využívajú produkty alebo služby vašej organizácie
  • Percentuálny podiel týchto skupín na náklady a príjmy organizácie

Výročná správa musí poskytnúť verný a pravdivý obraz o ÚJ a súlad výročnej správy s účtovnou závierkou musí byť overený audítorom.

Grafická úprava výročnej správy

Organizácie by nemali považovať výročnú správu za administratívnu úlohu, ale za vynikajúcu príležitosť vyrozprávať príbeh svojej značky. Cieľom je vytvoriť výročnú správu, ktorá pomôže rozpoznať vzorce a príležitosti v podnikaní. A nemenej dôležité je zapôsobiť na akcionárov a ďalšie zainteresované strany. Správa bude slúžiť ako prehľad udalostí a informácií, ktorú je jednoduché si zapamätať a ktorú bude možné používať pri obchodných rozhodnutiach.

Ako si viete predstaviť, navrhnúť takúto správu nie je úplne jednoduché.

Pre niektorých je to jednoduchý súbor PDF. Pre väčšinu však existuje obrovský potenciál začleniť do výročnej správy firemný dizajn a množstvo grafických prvkov. Od ilustrácií cez ikony až po layouty inšpirované infografikou, ktoré sú starostlivo usporiadané tak, aby rozprávali príbeh. Výročné správy, ktoré používajú vyššie spomenuté prvky sú dnešnej dobe považované za najlepšie typy výročných správ. Sú dynamickejšie ako kedysi štandardné tabuľkové, prečo?

  • 90 % všetkých informácií sa do mozgu dostane cez vizuálne podnety
  • mozog si text ukladá do krátkodobej pamäti, zatiaľ čo grafické zobrazenie do dlhodobej
  • moderátori, ktorí použili infografiku, boli pri zaujatí publika o 40 percent efektívnejší
  • strana s infografikou je v priemere 30-krát viac čítanejšia ako strana s čistým textom
Infografika je najlepší spôsob, ako jednoducho a zrozumiteľne sprostredkovať komplexné údaje a štatistiku.


Výročnú správu je možné obohatiť o špeciálne efekty. Najčastejšie sa používa parciálny lak na obálke. S použitím laku je možné zvýrazniť prvky ako firemné logo, rok, prípadne vytvoriť štruktúru pozadia. Parciálny lak vytvára jemnú 3D vrstvu, ktorú je cítiť pod prstami a zvyšuje tak exkluzivitu správy.

vyrocna sprava s parcialnym lakom
vyrocna sprava s oblymi rozkami

Toto si premyslite pred tlačou výročnej správy

Ako prvé je dôležité si zvoliť typ väzby, ktorý chcete použiť. Najpopulárnejšou voľbou pri tlači výročných správ je väzba V2. Taktiež je možné použiť V1 (spinková väzba) alebo V8 (šitá väzba). Ku každému typu väzby sa tvorí obálka iným spôsobom.

V2 - lepená väzba

V2 je najčastejšie používaná väzba pri tlači výročných správ. Lepená mäkká väzba je veľmi pevná a to vďaka špeciálnemu PUR lepidlu. Netreba si ho mýliť s hotmeltovým lepidlom, na ktoré nebolo v minulosti možné sa spoľahnúť. Jednotlivé listy sú zlepené v chrbátiku. Výročné správy musia po zlepení schnúť 48 hodín, aby bola zabezpečená pevnosť väzby.

Pri tvorbe obsahu je z praktických dôvodov dobré, aby písmo a iný dôležitý obsah boli odsadené minimálne 7 mm od chrbátika. Čo sa týka možností hrúbky správy, tak šírka chrbátika môže byť minimálne 2 mm a maximálne cca 45 mm.

Tip 1: Dobre vyzerajúca lepená väzba by mala obsahovať aspoň 30 listov s gramážou od 115 g.

Tip 2: Originálnym prvkom je, keď sa skombinujú rôzne gramáže, typy a farby papiera v jednom zväzku.

V2 musí mať spojenú obálku. Pre výpočet rozmeru mäkkej obálky na V2 potrebujeme poznať formát zatvorenej výročnej správy a šírku jej chrbátika.

Napríklad:

Šírka obálky = šírka strany * 2 + šírka chrbátika.
Výška obálky = výška strany

Príklad tvorby obálky formát A4 (210 x 297 mm)
Šírka obálky = 210 * 2 + šírka chrbátika (závisí od gramáže papiera)

Výška obálky = 297 mm
V praxi je potrebné ku každej strane pripočítať 3 mm spadávku.

V8 - šitá väzba

Väzba, ktorú poznáme najmä vďaka knihám. Klasická šitá väzba, ktorej obálka má tvrdé dosky potiahnuté potlačeným papierovým polepom s ochranným laminom. Alternatívou je koženka, koža, poprípade iné materiály, na ktoré sa texty razia cez farebnú fóliu. Viac o knižnej väzbe v článku tu: TLAČ A VÝROBA KNÍH

Celkovú šírku a výšku obálky V8 vypočítame nasledovne

Šírka obálky = (prelep + šírka strany + medzera) * 2 + šírka chrbátika.

Napríklad:

Výška obálky je zložená z výšky strany a prelepu.
Celková výška = 2 * prelep + výška strany

Šírka obálky = (20 + 210 + 7) * 2 + 30 = 504 mm
Výška obálky = 20 * 2 + 297 = 337 mm

Na čo nezabudnúť pri väzbe V8?

  • V8 musí mať počet strán deliteľný 4.
  • V8 musí mať navyše 7 mm z oboch strán chrbátiku + chrbátik + 20 mm po celom obvode spadávku, kvôli zahnutiu.

Určite nezabudnite na nasledujúce body pri tvorbe oboch obálok

  • Predpokladom na dobre vyzerajúcu väzbu je, aby chrbátik nebol príliš tenký. Štandardne sa za minimálnu hrúbku chrbátika považujú 2 mm. Hrúbka závisí od počtu vložených listov a gramáže zvoleného papiera. Na obálku V2 sa používa vyššia gramáž od 250 g. Na vnútorné listy je vhodné používať gramáž od 90 g do 170 g.
  • Podklady je potrebné pripravovať iba v programoch, ktoré podporujú tvorbu dát v CMYK, orezových značiek. Ak máte možnosť, odporúčame použiť profesionálne grafické programy: Adobe Illustrator, Adobe InDesign, CorelDraw.
  • Pri číslovaní strán platí pravidlo, že nepárne čísla sú vpravo.
  • Vnútro musí mať 2-3 mm spadávku na každej strane, ktorá sa pred viazaním oreže.
  • Odporúčame každú stránku pripravovať ako samostatnú stranu a nie ako dvojstranu. (pri vyradení budú spárované spolu iné strany, ako pri príprave dát).

Laminácia obálky

Laminovať obálku sa určite oplatí. Lamino zabezpečuje potrebnú ochranu a zároveň zvýrazňuje farby. Matné lamino je elegantnejšie, ale výraznejšie na ňom vidno otlačky prstov. Lesklé lamino na druhú stranu viac vytiahne farby. Jednoduchá rada neexistuje a záleží na vašej preferencii. Zákazníci častokrát volia matné lamino na tmavú grafiku a lesklé na pestrofarebnú.

Aký je odporúčaný formát?

Výročné správy sa štandardne pripravujú vo formáte A4. Nie je ničím nezvyčajným zvoliť aj vlastný formát, ale rozmerom by sa nemal veľmi vzdialiť klasickej A4. Výročná správa s menším rozmerom vyzerá dobre ak je zviazaná tvrdou šitou väzbou V8 a pôsobí ako publikácia.

Aké sú možnosti pri výbere papiera?

Papier na výročnú správu prezrádza viac ako si myslíte. Papier, na ktorom je vytlačená vaša výročná správa, je rovnako dôležitý ako návrh. Tlač a materiály môžu k výročnej správe pridať ďalší rozmer. Existuje viac ako 50 druhov papiera, ktorý je možné v rámci jedného zväzku ľubovoľne kombinovať. Jednou z možností je využitie grafických štruktúrovaných alebo farebných papierov. Výročná správa by v dnešnej dobe mala poukazovať aj na environmentálne nasmerovanie firmy. V našej ponuke je možné vybrať si aj z viacerých druhov recyklovaného papiera. Využitím rôznych gramáží papiera v jednej výročnej správe je možné vytvoriť prirodzene oddelené celky, prípadne upútať pozornosť na konkrétnu časť. V základe platí pravidlo: čím vyššia gramáž, tým správa pôsobí luxusnejšie.

Aké sú možnosti jej tlače?

Výročnú správu je možné tlačiť pomocou digitálnej alebo ofsetovej technológie. Rozdiel pri výbere spočíva v počte kusov, resp. počte tlačených listov. V nízkom náklade sa cenovo oplatí tlačiť digitálne. V prípade nákladu cca nad 50 kusov je ofsetová tlač výhodnejšia. Po prijatí objednávky u nás rozlišujeme správnu technológiu tak, aby sme zohľadnili požiadavky na cenu a kvalitu tlače. Na digitálnu tlač používame HP Indigo 7900, ktorý sa ľudovo označuje aj ako digitálny ofset.

Na čo by sme nemali zabudnúť?

  • Prispôsobte text čitateľovi. Výročnú správu môže čítať odborník, akcionár, ale aj laik. Ak je text zanesený odbornými pojmami a skratkami môže sa stať otravným až nudným. Naopak ak sa nedodrží istá forma formálnosti z výročnej správy sa ľahko stane beletria. Vyhnite sa použitiu referencií na zákony.
  • Výročná správa sa má čítať ľahko a údaje v nej majú byť prezentované s istou mierou abstrakcie. Detailné opisy procesov je dobré uviesť v prílohe. Prehľadnosť výročnej správy je možné dosiahnuť používaním jednotnej škály farieb, štýlov a fontov.
  • Súlad výročnej správy s účtovnou závierkou musí byť overený audítorom.
  • Výročnú správu ponúkajte vo viacerých formátoch. Okrem tlačenej podoby je možné použiť formát pdf a pridať odkaz na stiahnutie na vašu stránku. Ešte lepším riešením je použitie moderných animácií a zapracovať výročnú správu s dynamickými prvkami priamo na vašu stránku a zvýšiť tak atraktivitu čítania. V tomto prípade môžu byť do výročnej správy zaparacované aj prvky ako video, prípadne rôzne prechody a transformácie.

Ak sa potrebujete poradiť o rôznych možnostiach vyhotovenia, neváhajte nás kontaktovať. Ďalšie informácie o možnostiach výroby a cene výročných správ môžete zistiť na nesledujúcom odkaze.

tlač výročnej správy

Typocon vás ľúbi!

A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!

Ivan Ledenyi

Počas štúdia Hospodárskej Informatiky na Ekonomickej univerzite som pracoval ako dobrovoľník v nízkoprahovom zariadení pre deti a mládež na ulici. Po štúdiu som pôsobil na viacerých aj zahraničných IT projektoch. V súčasnosti som konateľ a tvorca portálu na tlač a výrobu reklamy Typocon.sk. Vo voľnom čase cestujem, windsurfujem, alebo sedím na motorke so svojou manželkou.

Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Typocon, s.r.o, IČO 17322057, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií