Typografia
Poučka znie asi takto: Typografia je vizuálna artikulácia textového obsahu pomocou písma. Jednoducho typografia sa venuje grafickej úprave tlačených a digitálnych dokumentov s použitím vhodných rezov písma a usporiadania jednotlivých znakov a odsekov vo vhodnej, pre čitateľa zrozumiteľnej a esteticky akceptovateľnej forme.
Rezy písma
Pri tvorbe vašich dizajnov je dobré používať rodinu písma (typeface), ktorá obsahuje rôzne hrúbky a viacero rezových variantov. Sme zvyknutí na regular, bold a italic. Je ich však viac. Od od najtenšieho po najhrubšie ich nazývame:
- vlasovka (Hairline),
- tenký rez (Thin),
- ultra jemný rez (Ultra-light),
- ľahký rez (Light),
- základné písmo (Normal/Regular/Roman),
- stredne tučný / polotučný rez (Medium/Semi-bold),
- tučný rez (Bold), extra tučný (Extra-bold),
- ťažký rez (Heavy), tmavý rez (Black),
- extra tmavý rez (Extra-black) alebo ultra tmavý rez (Ultra-black).
Typy písma
Aby som vás hneď nezahltil rôznimi deleniami písma uvediem iba základné 3 druhy, ku ktorým si v závere článku môžete pozrieť aj príklady.
Bezserifové písmo
Bezserifové písmo alebo ľudovo známe, ako bez pätkové (nesprávny názov) je kresbovým variantom písma s ťahmi bez serifov. Bezserifové (Bez pätkové) písma nemajú serify (pätky).
Serif - malý dekoratívny ťah na konci hlavných ťahov písmena.
Bezserifové písmo sa považuje za čistejšie a modernejšie ako serifové písmo.
Tiež má tendenciu byť ľahšie čitateľné na obrazovkách počítačov, vrátane smartfónov a tabletov.
Serifové písmo
Ide o písma, ktoré vznikali medzi 15. a 18. storočím. Klasická poučka znie takto: Serifové písmo je kresbový variant písma s ťahmi a ukončenými serifmi (nesprávne označované ako pätky). Vďaka svojmu klasickému vzhľadu sú dobrou voľbou pre tradičnejšie projekty. Hlavne z dôvodu čitateľnosti sú bežné v tlačených publikáciách, akými sú časopisy, knihy a noviny.
Plnohodnotné serifové písmo by malo obsahovať: základné písmo (Roman), italiku, kurzívu, malé kapitály, tučný a stredne tučný rez. Všetky tieto prvky spolu vytvárajú hierarchiu a kontrast v dizajnoch.
Titulkové písmo
Titulkové písmo (display type) obsahuje veľa rôznych štýlov, napríklad script (písmo imitujúce rukopis), kaligrafické písmo, fraktúru (black letter) a iné.
Z dôvodu svojej dekoratívnej povahy sú titulkové písma najvhodnejšie v malých množstvách textu. Používané najmä v rámci názvov, hlavičiek alebo keď chce dizajnér graficky náročnejšie vzory.
Na čo si dávať pozor?
Tieto písma nie
Je dôležité myslieť na to, čo chceme komunikovať svojmu publiku a s tým úmyslom zvoliť vhodné písmo. Niektoré písma majú svoju históriu, ako napríklad Comic Sans, Curlz, Papyrus a mnoho ďalších.
Tieto písma nie sú zlé, avšak majú určitú reputáciu: zastarané a nadmerne používané.
Preto odporúčam pohľadať iné. Existuje mnoho typov písma, ktoré sú im podobné, ale modernejšie.
Jeden max dva typy písma v návrhu
Hovorí sa, že menej je viac. Toto pravidlo platí, aj keď sa napríklad rozhodujete o množstve typov písma, ktoré použijete vo vašich dizajnoch. Najlepšie je sa obmedziť na jeden alebo maximálne na dva typy písma.
Protiklady sa priťahujú. Keď chcete dosiahnuť väčší kontrast, tak je možné použiť rôzne hrúbky, veľkosti a rezy písma. Takto môžete vytvoriť zaujímavé kombinácie písiem.
- bezserifové písma + serifové písma
- krátke + dlhé
- dekoratívne + jednoduché
- kapítálky + minusky (písmená malej abecedy)
- regular + italika
Čitateľnosť písma a čitateľnosť textu
Najdôležitejšie je, aby bolo písmo nielen čitateľné (je možné rozlíšiť jeho jednotlivé znaky), ale aby celý text, tvorený z daného písma, bol ľahko čitateľný. To znamená, že si ho čitateľ bude chcieť čítať viac a viac, a že sa ponorí do jeho čítania bez problémov. Text bude lákavý a príjemný na pohľad.
Druh písma ≠ font
Pokiaľ ide o font a druh písma (typeface), si veľa ľudí zamieňa tieto výrazy. Je to asi v poriadku, ale druh písma a fonty sú niečo iné. Písmo je umelecké dielo a font je jeho skutočnou formou. Napríklad pre priblíženie: Písmo je niečo, ako pieseň a font je formát, v ktorom je pieseň uložená, ako napríklad mp3.
Tlač a digital
Princípy typografie v rámci tlače a webu sú do veľkej miery rovnaké až na dve veľké výnimky. Jednou z nich je, že web je variabilné médium. Keď, teda nastavíte písmo na webovej stránke, niekto ho môže vidieť na počítači alebo notebooku, tablete, alebo telefóne. Spôsob, akým nastavíte písmo, musí vyhovieť týmto podmienkam, musí byť stále čitateľný a musí byť stále uhladený. Taktiež treba brať v úvahu, že čím viac druhov písma použijete na stránke, tak tým pomalšie sa bude váš web načítavať.
Bezplatné zdroje fontov
Ponúkam niekoľko zdrojov, kde si môžete zadarmo stiahnuť fonty. Je však potrebné dávať pozor na licencie. Služby, ako Google Fonts alebo Adobe typekit sa postarajú o licencovanie za vás. Vo všeobecnosti si musíte byť istý, že máte právo na použitie daného fontu.
Môj obľúbený druh písma
Montserrat
Mám rád toto písmo aj vďaka jeho príbehu vzniku: Staré plagáty a nápisy v tradičnej štvrti Montserrat v Buenos Aires inšpirovali Julietu Ulanovskú k vytvoreniu tohto písma.
Zachránila tak krásu mestskej typografie, ktorá sa objavila v prvej polovici dvadsiateho storočia v spomínanej štvrti Montserrat.
Často vo svojich návrhoch používam tento druh písma. Možno ho zadarmo stiahnuť:
Tip na záver
Keď nájdete dizajn, ktorý sa vám páči môžete sa ním nechať inšpirovať. Pýtajte sa otázky: Aké druhy písma sú v ňom použité? Ako sú spárované s inými typmi písma? Dobrým nástrojom je aplikácia fonts ninja. Ak sa vám na nejakej webovej stránke zapáči použitý typ písma, tak môžete pomocou aplikácie zistiť, o aký druh písma ide a zároveň si ho aj vyskúšať.
P.S. Sľúbené príklady typov písma
Bezserifové písmo
Futura
Písmo vytvorené v roku 1927. Písmo ponúka celú paletu hrúbiek rezov písma. Od proporčných, hrúbkových cez optické a ozdobné verzie základného písma, písmo ponúka všetko, čo by si dizajnér mohol priať. Varianty tohto písma sú veľmi obľúbené aj dnes.
Gill Sans
Vzniklo, ako protipól k písmu Futura v roku 1928 a bolo inšpirované nápisom Londýnskeho metra. Cieľom fontu bolo vytvoriť humanistickejšiu formu sans serifového písma.
Univers
Švajčiarsko je známe týmto písmom, písmo vzniklo 1957. Písmo Univers bolo zámerne margetované a prezentované v podobe periodickej tabuľky. Chcelo sa tak zdôrazniť rozmanitý rozsah rezov a hrúbiek písma.
Helvetica
Helvetica tiež vznikla v roku 1957 a stala sa jedným z najpopulárnejších druhov písma.
Helvetica Neue
Vznikla v roku 1983 a je verzia Helvetica písma s presným značením. Takto navrhnuté písmo poskytuje dizajnérovi širokú paletu rezov písma.
Stále prichádzajú nové typy písma. Každý z nich poskytuje pre dizajnérov niečo nové a iné. Skutočne slávnym novým typom písma je Gotham, ktorý sa neskôr stal príznačným pre ameriku. Jednak ho komerčne používa veľa spoločností v amerike, ale taktiež bol preslávený bývalým americkým prezidentom Obamom v jeho kampaniach.
Serifové písmo
Garamond
Druh písma Garamond, ktorý dnes poznáme, má veľa variácií. Dizajnéri súčasných verzií Garamod písma sa inšpirovali originálnym raznicami navrhnutými Claudeom Garamondom v 16. storočí.
Baskerville
John Baskerville bol tlačiar z 18. storočia, ktorý vytvoril písmo s väčším kontrastom a ostrejšími serifmi (pätkami).
Didot & Bodoni
Didot a Bodoni boli tlačiari na konci 18. Storočia, ktorý vytvorili písma, ktoré sú typické výrazným kontrastom medzi hrubým a tenkým rezom. Tieto písma nazývame moderné. Inšpirovali sa gravírovaním, ktoré umožňovalo tvoriť veľmi jemné rozdiely medzi tenkými a hrubými čiarami. Písma Didot a Bodoni sú dnes veľmi populárne.
Typocon vás ľúbi!
A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!