Hlavičkový papier slúži na tlač faktúr, dokladov a firemnú korešpondenciu. Graficky totožné dokumenty pomáhajú zákazníkovi odlíšiť vás od konkurencie. Takýto dokumet pôsobí profesionálnejšie a dodáva značke autoritu. Ak na obchodnom stretnutí vytiahnete pred klientom papier s dizajnom korešpondujúcim s vašou firemnou identitou, je pravdepodobnejšie, že vás bude vnímať ako spoľahlivého partnera. Prísť s čistým papierom, alebo si ho dokonca na stretnutí vypýtať nepomáha vytvárať obraz o stabilite vašej značky.
Firemné tlačoviny sú prostriedkom, ktorým sa prezentujete pred verejnosťou a klientom, preto treba ich vzhľadu venovať dostatočnú pozornosť. Z názvu jednoznačne vyplýva, že pôjde o papier s predtlačenou hlavičkou. Na úvod je vhodné, aby dizajn hlavičkového papiera korešpondoval s dizajnom vizitiek. V prípade, že ešte nemáte ani ten, odporúčam vytvoriť najprv vizitky. O tom, aké typy, efekty a zušľachtenie je možné použiť pri ich tvorbe sme toho napísali viac v článku
Luxunse vizitky nestoja majland.
15+ profesionálnych šablón a tipov ako si vytvoriť vlastnú šablónu na tvorbu hlavičkového papiera
Tvorba hlavičkového papiera je jednoduchá. V článku prinesiem niekoľko tipov a odporúčaní, ktoré vám, verím, pomôžu s tvorbou profesionálne vyzerajúceho hlavičkového papiera.
1. Majte jednotný dizajn značky
Je mätúce, ak vytiahnete pred klientom vizitky, hlavičkový papier, obálku, zápisník, pero a každý predmet má úplne odlišnú grafiku. Naopak, ak na stôl položíte predmety potlačené s dizajnom vytvoreným špeciálne pre vašu firmu... netreba nič dodať.
2. Vyberte si dve, maximálne tri kontrastné farby
Kontrastná farba pomáha nasmerovať oči k podstatným prvkom. Zároveň jej nemôže byť veľa, aby neprekryla obsah dokumentu. Ideálne je určiť farby, ktoré vyjadrujú firemnú identitu. Ak také vo firme nemáte, môžete použiť napríklad paletu farieb, vytvorenú pre rozhranie mobilných zariadení.
Ak neskôr pridáte do svojho portfólia mobilnú aplikáciu a využijete v nej farbu, ktorú už klient pozná z tlačových dokumetov, bude vaša digitálna identita prepojená s tou tlačovou.3. Logo má byť prvou informáciou
Z hlavičkového papiera musí byť na prvý pohľad jasné o koho ide. Najdôležitejším prvkom je preto logo vašej spoločnosti. Štandardne sa logo umiestňuje v hornej časti. Ideálne je vľavo, ale ak to dizajn neumožňuje je možné aj v strede alebo vpravo. Logo je ideálne vložiť do dokumentu ako vektor. Tak sa nestane, že by pri tlači stratilo kvalitu. Ak to z akéhokoľvek dôvodu nie je možné, je potrebné použiť logo s čo najvyšším rozlíšením. Ideálne nad 300 dpi a viac.
4. Okraj papiera nemusí byť biely
Jednou z možností, ako dizajnom odlíšiť práve váš hlavičkový papier, je dať mu výrazný okraj. V kope papierov u klienta tak bude stačiť, aby trčal len kúsok a okamžite bude jasné, že ide práve o dokument od vás.
Pri vytváraní hlavičkového papiera s okrajom nezabudnite na spadávku. Farebný okraj treba pripraviť tak, aby z každej strany presahoval o 3 mm. Je to dôležité preto, aby sa pri oreze nestalo to, že na okraji vzniknú tenké biele linky nepotlačeného papiera.
5. Použite geometrické vzory
Geometrické vzory akoby nepodliehali módnym trendom. Sú ideálnym prvkom pri tvorbe hlavičkového papiera, ktorý má firmu reprezentovať dlhé roky. Geometrické vzory vieme využiť rôznym spôsobom. Môže ísť o jemné priehľadné pozadie, ale aj výrazný prvok. Na vytvorenie geometrického vzoru navyše nie je potrebné, aby sme mali dizajnérsku školu. Geometrické vzory sa dajú obohatiť o farebné pozadie zložené z farebných variácií vychádzajúcich z kontrastnej farby alebo jemnou štruktúrou.
6. Využite grafiku na upriamenie pozornosti na konkrétnu časť
Šípky pomáhajú nasmerovať oči na podstatné časti dokumentu. Čiary zase oddeľujú hlavičku a pätu od obsahu hlavičkového papiera. Smerovacie prvky sa veľmi často využívajú v infografikách a návodoch. Rovnako je možné zjednotiť vizuál hlavičkového papiera s dokumentmi, ktoré už vaši klienti bežne používajú.
7. Použite tmavé pozadie a vytvorte elegantný dizajn
Myslím, že neexistuje elegantnejší dokument ako vytlačený bielou na tmavom pozadí. (Niečo by o tom vedel povedať aj náš bývalý prezident. #BieleNaČiernom Tmavé pozadie je vhodné pre hlavičkový papier, na ktorý nie je potrebné neskôr písať. Spravidla sa jedná o dokumenty zasielané poštou.
8. Buďte kreatívny v pätičke namiesto hlavičky dokumentu
Hlavičkový papier bez výraznej hlavičky je vhodné použiť vtedy, keď chceme upriamiť pozornosť rovno na oslovenie a podstatu dokumentu. V takom prípade sa otvára priestor na kreativitu v pätičke dokumentu.
9. Použite fotku alebo ilustráciu
Fotografia alebo opakujúci sa vzor sú tiež spôsoby ako z hlavičkového papiera spraviť umelecké dielo. V závislosti od podnikateľskej aktivity je možné dizajn obohatiť o obrázok kvetov alebo trojuholník pizze.
10. Použite moderné ikony
Ikony sú všade. Uľahčujú a urýchľujú nájdenie potrebnej informácie. Na webovej stránke v kontaktoch hľadáme ikony označujúce mailové adresy alebo telefónne čísla takmer automaticky. Neexistuje dôvod, prečo by sme takto nesprehľadnili aj tlačový dokument. Pri používaní ikon je dôležitá zásada používať ikony z rovnakého balíka. Dobré je, keď používame vektorovú grafiku. Svetovo najpoužívanejšie a poskytované zadarmo na komerčné účely sa nazývajú fontawesome
11. Použite farebný gradient
Farebný gradient môže byť vyskladaný z viacerých farieb. Gradient sa dá využiť samostatne ako pozadie alebo v spojení s inými prvkami. Dizajn hlavičkového papiera zobrazený nižšie používa farebný gradient a geometrické tvary zároveň.
12. Rozdeľte šablónu hlavičkového papiera do stĺpcov
V prípade, že oddelenie častí textu do samostatných paragrafov nepostačuje, je možné vizuálne rozdeliť časti hlavičkového papiera do stĺpcov.
13. Vytlačte si hlavičkový papier na farebný, grafický, alebo recyklovaný papier
Hlavičkový papier nemusí byť biely. Tlač bielou na farebné papiere je veľmi elegantná. Hlavičkový papier v nižšom náklade je možné vytvoriť aj na graficky netradičné štruktúrované papiere. Stále častejšie sa na hlavičkové papiere využívajú recyklované materiály, ktoré šetria životné prostredie.
14. Inšpirácie na nasledujúci rok 2020
15. Ak si neviete rady, v jednoduchosti je krása
Za 28 rokov tlače hlavičkových papierov som videl krásne dizajnové kúsky, ale aj také, na ktorých bola len jedna výrazná farba. Úplne ma dostalo ako ju grafik dokázal využiť na upozornenie na dôležité časti dokumentu. Ak si neviete rady pri tvorbe hlavičkového papiera, platí pravidlo: v jednoduchosti je krása. A ak si ani tak neviete rady, ozvite sa nám. S návrhom vám pomôžeme a samozrejme zrealizujeme aj tlač dokumentu. V prípade nižšieho nákladu cca do 500 ks A4 si môžete cenu za tlač pozrieť
tu.
V prípade, že by ste mali záujem tlačiť väčší náklad, môžete vyplniť formulár
tu.
a my vám obratom pošleme cenovú kalkuláciu.
Verím, že ste v článku našli inšpiráciu a v hlave už máte vlastný nápad na hlavičkový papier pre vašu firmu.
Typocon vás ľúbi!
A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!